قسم علم النفس بكلية التربية

تم النشر بتاريخ: 26/09/2015

نموذج (12)
جامعة / الزقازيق
كلية / التمريض
قسم /    Psychology Department– Faculty of education
 
توصيف مقرر دراسي
 
1- بيانات المقرر
الرمز الكودي: Hum.304
اسم المقرر:Developmental psychology
الفرقة / المستوي:third year, 2nd semester
التخصص:
عدد الوحدات الدراسية: نظري             عملي
 
 
2- هدف المقرر:
 
 
 
 
To recognize the nature of growth and development, and factors influence on it through the studying of the children and adolescence in different stages. As well as to understand how to deal with different age groups during the work, enhance the care of psychological development, and provide the idealist medical and psychological services.
3- المستهدف من تدريس المقرر :
Intended Learning Outcomes of Course (ILOs)
أ- المعلومات والمفاهيم:
 
 
 
 
 
 
A1- Identify the nature of development, and factors influence on it.
A2- Identify the characteristics of growth and development at every stage of the following (conception, newborn, infancy, early, middle, and late children, and adolescence.)
ب- المهارات الذهنية
 
 
 
B1- Provide psychological helping to different age groups during the work through understanding the children and adolescence psychology.
ج- المهارات المهنية الخاصة بالمقرر:
 
C1-Communicate and deal with children and adolescence and enhance the normal psychological development.
د- المهارات العامة:
 
 
D1-Use appropriate interpersonal communication skills (written and oral communication) .
D2- use internet and computer skills
4- محتوي المقرر:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Topics
No. of hours
Lecture
Tutorial/Practical
Nature of growth and development
2
2
-
Rules and principles of development
2
2
-
Factors influencing the growth and development
4
4
-
children psychology (pre- conception period)
2
2
-
Conception stage
2
2
-
Early children
4
4
-
Middle and late children
2
2
-
Psychology of adolescence
2
2
-
Physiological growth
2
2
-
Mind development
2
2
-
Emotional development
2
2
-
Social development
2
2
-
Total
30
 
-
5- اساليب التعليم والتعلم:
 
Lectures and discussion.
 
6- اساليب التعليم لذوي القدرا ت المحدودة
 
 
 
7- تقويم الطلاب :
أ‌.   الاساليب المستخدمة
511. Mid-Term exam. at 6th weeks
2. written exam to decide whether a student can complete a course, move on to another course in the academic program, or graduate
 
ب- التوقيت
 
Assessment 1…written exam …Week    16th    
 
ج- توزيع الدرجات
 
Final-term Examination     100         %         
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع:
 
أ. مذكرات
 
Notes prepared in the form of a book authorized by the department. Developmental Psychology. Shaapan,N.M.2005
 
ب- كتب ملزمة
 
 
1-    حامد عبدالسلام زهران (1999): علم نفس النمو , ط 4, ط 8 , القاهرة, عالم الكتب
2-    حامد عبدالعزيز الفقي (1995): دراسات في سيكولوجية النمو , الكويت . دار القلم للنشر و التوزيع.
3-    حسن مصطفى , هدى قناوي (2001): علم نفس النمو (الجزء الأول) الأسس و النظريات, القاهرة, دار بناء للطباعة و النشر و التوزيع.
4-    حسن مصطفى عبدالمعطي , هدى قناوي (2001): علم نفس النمو (الجزء الثاني) المظاهر و التطبيقات , القاهرة , دار بناء للطباعة و النشر و التوزيع.
ج- كتب مقترحة
 
- مذكرة (محاضرات في علم نفس النمو): قسم الصحة النفسية كلية التربية 2005 - ‏2006‏‏
د-- دوريات علمية او نشرات...........
 
 
 
استاذ المادة:                                           رئيس مجلس القسم العلمي


أضف تعليقا

التعليقات
عفوا لاتوجد تعليقات حاليا
أخبار ذات صله

اتصل بنا

تابعونا علي

جميع الحقوق محفوظة لجامعة الزقازيق
فريق عمل البوابة الرقمية